İngilizce, Affiliate Marketing ya da Performance Marketing olarak kullanılan ve internet pazarlamanın önemli bir dalı olan bu işe Türkiye’de affiliate marketing, affiliate pazarlama, performans pazarlama, satış ortaklığı, gelir ortaklığı gibi birçok farklı isim verildiğini duydum. Google anahtar kelimelerine baktığımızda, Türkiye’de en çok “affiliate marketing” olarak, yani İngilizcesi ile aynı şekilde kullanıldığını görüyoruz.
Henüz Türkiye’de çok yeni olan affiliate marketing alanı zamanla hem daha çok kişi tarafından bilinecek, hem de ortak kullanılan bir isim sahibi olacaktır diye düşünüyorum.
Affiliate Marketing Nedir?
Affiliate marketing ticarette en eski uygulama yöntemlerinden birisidir.
Affiliate Marketing’de reklamveren, ürünlerini ya da servisini internet ortamında pazarlamaları karşılığı affiliate’lere satış ya da lead başına önceden belirlenen bir komisyon öder.
Affiliate’ler reklamverenin kampanyalarını birçok farklı kanaldan pazarlarlar. Bu kanallar, kendi sitelerine reklam banner’ları koymaktan, sosyal medyada direk affiliate linklerini paylaşmaya kadar çeşitli olabilir.
Her affiliate’in kampanya bazında kendine özel bir linki (URL’si) olduğu için, affiliate sistemleri gelen satış ya da lead’leri spesifik affiliate ve kampanya bazında takip edebilir.
Affiliate Marketing’in Diğer Pazarlama Yöntemlerinden Farkı
Affiliate marketingin diğer internet pazarlama yöntemlerinden farkı reklamverenin neredeyse sıfır risk aldığı bir modeldir.Bu fark, affiliate marketingin neden bu kadar çok tercih edilen ve cazip olan bir pazarlama yöntemi olduğunu da ortaya koyar.
En Önemli 2 Affiliate Marketing Yöntemi/Ödeme Şekli
1-CPS – Cost Per Sale (Satış Başına Ödeme) Yöntemi
Genellikle e-ticaret siteleri ve dijital ürün satan şirketlerin terchi ettiği CPS modelinde, reklamveren daha önce belirlenen sabit bir rakam ya da satış yüzdesi üzerinden, satış gerçekleştikten sonra affiliate’e ödeme yapar.
Örneğin, Amazon.com (reklamveren) affiliate’lerine her satış başına %6 komisyon vaad eder.
Affiliate’in Amazon’a yönlendirdiği potansiyel müşteri alışverişini tamamladıktan sonra, otomatik olarak affiliate’in hesabına alışveriş miktarının %6′sı geçer.
2-CPL ya da CPA – Cost Per Lead/Acquisition (Lead/Sign up Başına Ödeme) Yöntemi
Email listesi, free trial (ücretsiz deneme) sunan kampanyalar, üyelik sistemleri (sign up) sunan firmaların tercih ettiği CPL/CPA modelinde belirlenen sabit rakam, affiliate’in gönderdiği ziyaretçinin sign up ya da lead doldurma işlemini gerçekleştirdikten sonra affiliate hesabına ödenir.
Örnek olarak ABD’nin internette en büyük sigorta şirketi olan GEICO, affiliate’lerine sitesine gönderdiği ve “sigorta teklifi alma” formunu dolduran her potansiyel müşteri başına sabit bir rakam öder. Bu form doldurulduktan sonra, GEICO formu dolduran ve teklif isteyen kişiyi müşteri olarak kazanamasa dahi lead işlemi gerçekleştiği için affiliate ödemesini alır.
CPL/CPA modelinde, CPS modelinde hiçbir sorun etmeyen, ufak da olsa bir risk faktörü vardır. Bu da sahte lead dediğimiz, modelin kötü niyetli kullanımıdır. Bunu engellemek için de affiliate network’ler fraud (sahtekarlık) ve compliance konularına önem verirler.
Özellikle Türkiye’de CPC/PPC dediğimiz tıklama başına ödeme modelinin bir affiliate marketing modeliymiş gibi kullanıldığını gözlemliyorum.
Tıklama başına ödeme yapılan PPC dediğimiz model affiliate marketing altında değerlendirilemez. Bu model diğer birçok (CPM, Fixed, etc.) online marketing ve advertising ödeme modellerinden sadece biridir.
Affiliate Marketing Modelinde 4 Bileşen
Affiliate marketing’de bir ürün ya da servis işleminin tamamlanması için 4 bileşen bulunur.
1-Reklamveren (Advertiser/Merchant)
CPS ya da CPA modelinde her satılacak ürünü/servisi ya da kazanacağı lead başına bir ücret ödeyen ürün/servis sahibi şirkettir.
2-Aracı Şirket (Affiliate Network)
Affiliate network, reklamveren ile affiliate arasındaki köprüdür.
Bir affiliate, üyesi olduğu affiliate network aracılığı ile birçok farklı şirketin kampanyalarından para kazanabilir. İşin muhasebesi açısından da affiliate network hem reklamveren hem de affiliate’in üstündeki bütün yükü alır.
1-Affiliate (Affiliate/Publisher/Affiliate Marketer)
Affiliate modelinde hem iş gücü olarak en büyük emeği koyan, hem de risk olarak en büyük riski alan affiliate ya da publisher dediğimiz kişiler/firmalardır.
Doğal olarak, alınan risk oranına göre gelir de çok yüksek olabilir. Affiliate’ler internet pazarlama camiasında genellikle en yaratıcı, en çalışkan ve sonuca yönelik en başarılı pazarlamacılar olarak bilinirler.
Bir affiliate’in para kazanması için reklamverene para kazandırması gerekir ve bu model de doğal olarak affiliateleri daha çok çalışmaya ve sonuca yönelik kampanyalar yapmaya teşvik eder.
2-Müşteri (Customer)
Affiliate modelinde müşteri olmadan bir işlem olmaz. Müşteri, sunulan ürün ya da hizmeti satın alan ya da CPA modelinde bir form dolduran, bir sisteme üye olan, kısacası reklamverene bir lead oluşturan kişidir.
Affiliate’ler yaratıcı kampanyaları sürecinde müşterilere normal şartlarda elde edemeyecekleri birçok avantaj sunabilirler. Bu şekilde de hem müşteri memnun olur, hem de kazan kazan denklemi, affiliate marketing’de kazan kazan kazan olur.
Kazan Kazan Kazan Affiliate Modeli
Reklamveren bahsettiğim gibi, riski affiliatelere bırakarak ve sadece kazanılan müşteri başına ödeme yapar ve bu modelde kazanır.
Affiliate normal şartlarda yapması gereken birçok masraftan kurtularak birçok ürün ve servisi müşterilere sunup, bir aracı gibi pazarlama yaptığı için kazanır.
Müşteriler de affiliatelerin yaratıcı fırsatları ve kampanyaları sonucu bir katma değer kazanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder